Marjo Molengraaf als wethouder geïnstalleerd

Charlotte Scholtens.jpg
Door Charlotte Scholtens op 7 juli 2022 om 20:00

Marjo Molengraaf als wethouder geïnstalleerd

Donderdag 7 juli 2022 werd het nieuwe college van B&W van Gorinchem geïnstalleerd. Het college bestaat uit de partijen Stadsbelang, VVD, ChristenUnie-SGP, Gorcum Actief en SP. De wethouders namens deze partijen zijn Fatih Polatli, Attie Mager, Marjo Molengraaf, Mark de Boer en Eva Dansen.

Als ChristenUnie Gorinchem zijn we blij met deze nieuwe coalitie en vroegen de kersverse wethouder Marjo Molengraaf over hoe dit college tot stand kwam en welke speerpunten zij hebben.

Marjo, van harte gefeliciteerd met je installatie als wethouder van de gemeente Gorinchem. Voor de verkiezingen was je al wethouderskandidaat namens ChristenUnie/SGP en nu ben je het ook echt geworden. Vertel eens: wat betekent dit voor jou?

Allereerst een enorme verrassing: ik had er, gezien de verkiezingsuitslag, die de ‘oude’coalitie opnieuw een meerderheid gaf, niet meer op gerekend. Dat het toch zover is gekomen, is heel verrassend en het hele proces was een soort achtbaan eigenlijk. Maar nu het dan echt zover is, ben ik vooral dankbaar: het is enorm eervol om dit te mogen gaan doen, na 16 jaar raadslid te zijn geweest. Dat ik de stad waar ik zo van ben gaan houden, zo mag dienen is natuurlijk geweldig. Ik heb er heel veel zin in en vind het ook een spannend avontuur.

In de afgelopen maanden ben je betrokken geweest bij de college-onderhandelingen. Hoe ging dat?

Zoals gezegd, was het een interessant proces, waar we samen met de VVD zomaar inrolden.Ik heb maar zelden zo’n rare aanloop meegemaakt, met partijen die geen kleur wilden bekennen. Uiteindelijk zijn de 5 partijen eruit gerold: op Stadsbelang na hebben we met VVD, SP en Gorcum Aktief heel goed samengewerkt in de oppositie afgelopen 4 jaar, dus daar zat het met onderling vertrouwen goed. Stadbelang heeft ons positief verrast, door echt in te willen zetten op een andere bestuurscultuur. Vanaf het begin is het wederzijdse vertrouwen snel gegroeid en bleken we in staat elkaar te vinden in de gesprekken. We hebben hard gewerkt om een compact en realistisch akkoord te schrijven met genoeg ruimte voor de hele raad en de stad om mee te denken met de uitvoering de komende jaren.Ik ben er erg trots op in ieder geval. Het was voor de nieuwe fractie ook gelijk een snelcursus politiek en onderhandelen, maar Maarten en Anselm hebben zich prima gehouden.

En dat akkoord, kun je dat in een paar zinnen samenvatten? Wat gaan jullie als nieuw college doen voor Gorinchem?

De nadruk ligt op een open en transparante bestuursstijl als basis. Verder realisme: er liggen veel plannen, die nog nauwelijk concreet zijn en er zijn hoge schulden, die nog flink op zullen lopen de komende jaren.Die willen we wel binnen het afgesproken plafond van 185 miljoen euro houden.Dat vraagt om opnieuw kijken naar al die plannen: wat moet en wat kan nog wachten, wat kan anders. Ook zullen we flink inzetten op de lobby om meer geld van het rijk te krijgen voor essentiële investeringen in woningbouw en infrastructuur, onderwijs, duurzaamheid en de energietransitie. Armoedebeleid zal ook prioriteit moeten krijgen de komende jaren, want er zullen meer mensen door de ondergrens gaan zakken, is de verwachting.Verder willen we de ‘dagelijkse ergernissen”proberen aan te pakken. Denk aan zwerfafval en de bijplaatsingen bij de containers, hondenpoep en onveilige verkeerssituaties.Uitdagingen genoeg!

Je bent wethouder van ChristenUnie/SGP, welke accenten kun je als wethouder in Gorinchem leggen die typisch zijn voor deze christelijke partijen?

Op lokaal niveau zijn er nauwelijk ethische thema’s die spelen, maar bijvoorbeeld inzet op goed armoedebeleid, rentmeesterschap als het gaat om financiën maar ook het milieu en een betrouwbare overheid. Dat zijn zaken die bij ons passen.Ik wil vooral inzetten op maatwerk( elk mens is uniek) en het dichtbij mensen staan. Tegelijk weet ik hoe ingewikkeld dat kan zijn: een hele uitdaging in onze gepolariseerde tijd van veel tegenover elkaar en weing oor voor elkaar.

Heb je nog een boodschap of wens voor onze leden?

Ik ben heel dankbaar voor het vertrouwen dat ik heb geproefd de afgelopen jaren. Ook de welgemeende zegenwensen en het gebed voor mij en de fractie in deze spannende tijd, heeft ons goed gedaan: we kunnen het niet in eigen kracht! Ik zou zeggen: blijf dat doen en laat ook weten wat u in uw omgeving ziet, dat beter kan, denk met ons mee.We nemen alle input graag mee.

Labels: ,

Gorinchemse op lijst ChristenUnie PS2023

Bestuurslid van de ChristenUnie Gorinchem en momenteel nog fractievertegenwoordiger in de Staten van Zuid-Holland Charlotte Scholtens-de Vries vertegenwoordigt Gorinchem op de ChristenUnie-lijst voor de Provinciale Statenverkiezingen (#20) en is ook kandidaat op de lijst voor de verkiezingen van het Waterschap Rivierenland (#13). De verkiezingen voor het Waterschap Rivierenland vinden tegelijk met de provinciale verkiezingen plaats, op 15 maart 2023.

Ruimte voor elkaar
'Bij de ChristenUnie vinden we het belangrijk om ruimte te hebben voor elkaar. Je kunt het niet altijd eens zijn, maar je kunt wel met elkaar blijven zoeken naar oplossingen. Geef elkaar de ruimte om in zaken te verschillen. Soms kom je om andere redenen toch bij een bepaalde keuze uit.' zegt Charlotte Scholtens. 'In de afgelopen 4 jaar heb ik mogen leren en ervaren wat er in de provincie speelt en waartoe besloten wordt. De provincie staat voor veel uitdagingen. Zuid-Holland heeft de meeste inwoners en is behoud van groene ruimte heel belangrijk. Schone lucht, schoon water en het houden van een gezonde bodem is niet vanzelfsprekend. In de commissie Klimaat, Natuur en Milieu hebben we intensieve debatten gehad over hoe de balans gevonden moet worden tussen natuurbeheer en andere doelstellingen. De boer wil blijven boeren, bedrijven willen een nieuw bedrijventerrein, de energietransitie wiil ook ruimte en een betaalbare woning vinden is ook belangrijk. Kortom de uitdagingen zijn groot. Dus het is belangrijk om te zorgen dat ook in de Provinciale Staten mensen zitten met een groot hart en gezond verstand.Ik heb vertrouwen in de kandidaten van de ChristenUnie die met de vraagstukken de komende periode met dit programma aan de gang gaan'.

'Waarom ik ook op de lijst sta voor het Waterschap? Het Waterschap heeft een belangrijke taak op het gebied van klimaatverandering. Het thema water is veelzijdig. Naast de waterkwaliteit heb je ook te maken met de kwantiteit. Soms ineens hoosbuien en hebben we in de zomer juist te weinig water. In Nederland zijn we kampioen water afvoeren en we komen erachter dat dit niet de juiste keus is voor de ecologie en biodiversiteit. De ChristenUnie wil daarom dat de openbare ruimte in Nederland ruim vóór 2050 waterrobuust en klimaatbestending (duurzaam) is. Dit steun ik van harte en wil dit ook uitdragen'.

Verkiezingsprogramma Waterschap Rivierenland
Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie Waterschap Rivierenland is hier te lezen. Kees Boender, oud-wethouder van buurgemeente Molenlanden, is lijsttrekker voor de ChristenUnie fractie in het Waterschap.