Raadspraat - Koreaanse beelden

Koreaanse beelden01 juni 2016

Soms krijg je een cadeau, goed bedoeld en een mooi gebaar, toch weet je niet of je er zo blij mee moet zijn. Dat gevoel kreeg ik bij de Koreaanse beelden, Dol Hareubang, die Gorinchem als vriendschapsgebaar ontving van een delegatie uit Jeju om precies te zijn.

Een snelle blik op wikipedia leert, dat het beelden van vulcanisch gesteente zijn, die staan voor de goden van bescherming en vruchtbaarheid. De eerste zouden rond 1754 gemaakt zijn, een eeuw nadat Hendrik Hamel schipbreuk leed en toevallig Korea ontdekte. Hoe dan ook: een stukje cultuurhistorie. Want dat door deze beelden Gorinchem geen gevaar meer te duchten heeft en we snel plannen moeten maken voor meer Brede scholen gelooft hopelijk niemand.

Toch…wat doe je als je zoiets krijgt? Ineens bleken deze geschenken Buiten de Waterpoort te staan. Blijkbaar had iemand besloten, dat dit een goede plek was, tot grote tevredenheid van de Koreaanse bezoekers.

Binnen onze fractie was er verbazing over: hoe gaat zo’n besluit eigenlijk en waarom is voor deze plek gekozen? En er heerste wel wat ongemak over deze ‘afgoden’die ineens als wachters bij de ingang van de stad vanaf het water stonden. Zou dit nu beleid zijn? Gaan we alles wat we krijgen zo’n prominente plek geven? We stonden niet alleen: mails van mensen die om allerlei redenen minder enthousiast over de beelden en de gekozen plek waren, kwamen binnen. Sommigen vonden ze gewoon lelijk, een aantasting van de mooie plek. Anderen hadden moeite met de godsdienstige lading. Onze fractie trok de conclusie, dat er toch wat beter over nagedacht had moeten worden waar deze beelden zouden passen: wat ons betreft in de tuin van het Hamelhuis, waar ze als beelden van cultuurhistorische waarde tot hun recht kunnen komen en niet in onze oer- Hollandse waterpoort.