Holocaust Herdenking Gorinchem

gorinchem_joods_monument06 februari 2016

Voor het derde jaar op rij is afgelopen zondag 31 januari ook in Gorinchem ‘Holocaust Memorial Day’ gehouden. Dit gebeurt op de eerste zondag op of na 27 januari, de dag dat concentratiekamp Auschwitz/Birkenau werd bevrijd door Russische troepen. Naast toespraken van dhr. Jacobs (Opperrabijn in NL) en dhr Maurice (namens de Gorinchemse kerken) sprak ook wethouder/locoburgemeester Hans Freije.

Als fractie waren wij ook vertegenwoordigd door onze fractievoorzitter, Marjo Molengraaf. Onder goede belangstelling werden ook kransen en bloemen gelegd door vertegenwoordigers uit alle geledingen van politiek en  samenleving. Dit herdenken is in deze tijden van onzekerheid en angst, uitermate belangrijk. Zeker nu gevoelens en uitingen van anti-semitisme en anti-Israel toenemen, is het van groot belang om als stad uit te spreken: dit nooit weer!

Toespraak door loco-burgemeester Hans Freije

Geachte aanwezigen, dames en heren,

Op 27 januari 1945 werd concentratiekamp Auschwitz door geallieerde troepen bevrijd. Inmiddels geldt Auschwitz als het symbool voor de Holocaust, de moord op 6 miljoen Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog. De Verenigde Naties heeft deze dag uitgeroepen tot internationale herdenkingsdag van de Holocaust. Maar we herdenken vandaag niet alleen alle slachtoffers van de Nazi’s. Ook herdenken wij vandaag alle slachtoffers van andere genociden.

Holocaust Memorial Day heeft tot doel jongeren tussen de 15 en 25 jaar te leren over de Holocaust en andere genociden. Door deze kennis over te dragen wil deze herdenking bijdragen aan waakzaamheid voor opkomende rassenhaat, discriminatie en antisemitisme. We willen waarschuwen voor de enorme gevolgen daarvan. Elk jaar worden er in Nederland rondom deze dag activiteiten georganiseerd en jongeren spreken zich uit tegen discriminatie, uitsluiting en leren over vervolging en massamoord.

Het thema voor Holocaust Memorial Day 2016 is VERZET. Maar wat is dat, verzet of in verzet komen? En wanneer zou ú in verzet komen? Verzet is niet alleen iets van een oorlogssituatie. We kunnen ook nu in verzet komen tegen zaken die onrechtvaardig, onmenselijk of onjuist zijn Het zijn overigens geen gemakkelijke vragen die ik hier uitspreek. Het zijn vragen waarop vele antwoorden mogelijk zijn. U zou kunnen antwoorden dat u geen actie zou ondernemen. Dat u niets zou doen. Niet zou weten wat te doen. Of niets durft te doen. Misschien zou u juist wel iets doen. En bent u zich er van bewust dat verzet kan bijdragen aan een positieve verandering in onze samenleving.

Laten wij vandaag zij aan zij staan met degenen die slachtoffer zijn van geweld, onderdrukking en discriminatie in onze samenleving. Zodat we samen ervoor zorgen dat iedereen een veilig en zo normaal mogelijk leven kan en mag leiden. Ongeacht afkomst, geloof of geaardheid. En ik roep vanaf deze plaats een ieder op om deze verbondenheid, deze saamhorigheid dag in dag uit in de praktijk te brengen. Zodat wat in het verleden is gebeurd een les is voor onze toekomst.