Werkbezoek Humanitas

IMGP1016 (3)22 december 2016

Voor de zomervakantie kreeg onze fractie een uitnodiging van de plaatselijke afdeling van Humanitas, maar helaas kon geen van onze fractieleden de geplande avond bezoeken. Dat vonden we erg jammer, want Humanitas doet sinds 2013 al veel in Gorinchem en omstreken, denk bijvoorbeeld aan Home-Start (een programma voor opvoedingsondersteuning door getrainde vrijwilligers) en Thuisadministratie (hulp om de administratie en geldzaken weer op orde te krijgen).

Gelukkig lukte het om in de loop van het najaar een gesprek te hebben op het stadhuis met Anton Janus, bestuurder bij  Humanitas, afdeling Gorinchem en portefeuillehouder Thuisadministratie en Strategische Samenwerking. Op bevlogen wijze vertelde hij e.e.a over hoe deze organisatie is ontstaan en wat ondertussen de activiteiten zijn. De medewerkers van Humanitas, een landelijk opererende organisatie,  zijn vrijwilligers, die iets willen doen in en voor de samenleving. Gekeken wordt in welke activiteit van Humanitas zij zich het beste thuis zouden voelen en dan volgt een gerichte training, zodat men goed beslagen ten ijs kan komen.

Humanitas is altijd gericht op samenwerking met bijvoorbeeld de gemeente, maar ook andere organisaties die zich op de verschillende gebieden inzetten. De cijfers spreken boekdelen: in Gorinchem zijn 124 vrijwilligers actief op 165 deelnemers. Naast de bovengenoemde activiteiten, die al langer draaien, zijn ook Internationaal vrouwencontact, Kind veilig thuis, Chat ‘Het luisterende oog’, Steun bij rouw en verlies en Jongerenmaatjes onderdeel van Humanitas Gorinchem.

Voor meer informatie: https://www.humanitas.nl/afdeling/gorinchem/

2016 0210 overzicht folder humanitas gorinchem (1)1.9 MBapplication/pdfdownload