‘Samen voor onze stad’
 - Aanvulling op het coalitieakkoord!

IMG-20161110-WA0000 copy10 november 2016

In de raadsvergadering van september heeft de coalitie de oppositie aangeboden in gesprek te willen gaan om te komen tot aanscherping van het coalitieakkoord. Dit, nadat de coalitie al voor de vakantie haar meerderheid was kwijtgeraakt en daar in de vakantie ook nog eens de scheuring in de GroenLinks fractie bij kwam. Afgelopen weken is hard en intensief gewerkt om vóór de begrotingsbehandeling tot een raadsbreed akkoord te komen, wat samen met het coalitieakkoord voor rust en draagvlak moet zorgen tot aan de gemeenteraadsverkiezingen van 2018.

U kunt hieronder het persbericht en de aanvulling op het coalitieakkoord lezen.

Persbericht: ‘Samen voor onze stad’
Gorinchem 8 november 2016- In september was de gemeenteraad het erover eens dat een aanvulling op het coalitieakkoord kan bijdragen aan de stabiliteit van bestuur. Door een aantal ontwikkelingen is de omvang en samenstelling van het college de afgelopen
 periode veranderd en heeft de coalitie geen meerderheid meer. De aanvulling verschijnt nu onder de noemer ‘Samen voor onze stad’ en vormt met het coalitieakkoord de basis voor de verdere ontwikkeling van Gorinchem.

Raadsperiode
Om de stad adequaat te besturen tot aan de volgende gemeenteraadsverkiezingen, hebben de fractievoorzitters gewerkt aan een akkoord, dat raadsbrede steun krijgt. De elf fractievoorzitters hebben, met als uitgangspunt de Begroting 2017, het Coalitieakkoord en hun eigen invalshoeken, diverse beleidsvelden intensief besproken. Bij het opstellen van de aanvulling is gebleken dat deze aanpak goed is (geweest) voor de onderlinge verstandhoudingen en dat hiermee een stap is gezet in het verbeteren van de samenwerking.

Aanvullend
De fractievoorzitters zijn blij dat het aanvullende programma er ligt. Op deze wijze kan op een positieve manier verder worden gewerkt aan diverse thema’s. De onderwerpen waar in het akkoord aandacht voor is: bestuurscultuur, communicatie, regionale samenwerking, duurzaamheid, cultuur, jongeren, monumenten, onderhoud, stadspromotie, buurthuizen, mobiliteit, emancipatie, sociaal team en Investeren in de gemeentelijke organisatie. De financiële consequenties worden in een begrotingswijziging aan de raad voorgelegd.

Persbericht - Samen voor onze stad91.6 kBapplication/pdfdownload
Samen voor onze stad190.2 kBapplication/pdfdownload