Persbericht - Afsluiting Merwedebrug

15 oktober 2016

Op dinsdag 11 oktober besloot Rijkswaterstaat de Merwedebrug (A27) te sluiten voor al het vrachtverkeer. De politiecontroles die voor de handhaving van dit verbod moeten zorgen, leiden al dagen tot flinke vertraging op de A27. Het 'Zederikse' gedeelte van de A27 (tussen Everdingen en Noordeloos) is al langer bekend als een knelpunt; nu hebben automobilisten ook te maken met forse vertraging vanaf Noordeloos richting Gorinchem.

De afsluiting van de Merwedebrug, een cruciale verbinding tussen Noord-Brabant en het noorden van Nederland, leidt tot schade voor de transportsector van minimaal een half miljoen euro per dag, aldus de brancheorganisaties EVO en TLN. Vrachtwagenchauffeurs moeten flink omrijden om op de plaats van bestemming te komen. Voor scholieren uit Noord-Brabant is de afsluiting eveneens erg vervelend: bussen van Arriva worden ook geweerd en mogen de brug niet gebruiken.

Statenlid Hermen Vreugdenhil (CU-SGP Noord-Brabant), die in Werkendam woont, is intensief bezig met het zoeken naar oplossingen voor de problemen die ontstaan. Los van de noodzaak voor een duurzame oplossing op lange termijn, is het zaak om op korte termijn bijvoorbeeld scholieren uit de brand te helpen. Na twee dagen is het de provincie Noord-Brabant gelukt om pendelbusjes over de brug te laten rijden, zodat er een vorm van openbaar vervoer geboden kan worden. Ook Wethouder Hans Freije ( ChristenUnie-SGP Gorinchem) heeft vanuit Gorinchem inspanning verricht om pendelbussen te laten rijden, maar ook de veerdienst en goede informatievoorziening worden ingezet. 

De ChristenUnie fracties in de regio van Gorinchem bundelen hun stem richting Tweede Kamerlid Eppo Bruins en Europarlementariër Peter van Dalen, zodat op alle niveau's de urgentie van het probleem duidelijk gemaakt kan worden. De files, die ontstaan dankzij de afsluiting van de Merwedebrug voor vrachtverkeer maken de kwetsbaarheid van dit knooppunt pijnlijk duidelijk. Er is snel actie nodig, zodat het vrachtverkeer hervat kan worden. Ook roept de ChristenUnie op om de nadelige effecten voor ondernemers zo veel mogelijk te beperken.

Reactie Hans Freije
Wethouder Verkeer en vervoer

"De periode dat Rijkswaterstaat moet werken aan de brug is veel te lang. De zeker in ons gebied veelal aanwezige transportsector wordt hierdoor onevenredig getroffen. Dit kan nooit worden goed gemaakt.

Alleen de minister kan een goed signaal afgeven door de tweede brug over de Merwede met voorrang aan te leggen."

« Terug

Nieuwsarchief > 2016

december

november

oktober

september

augustus

juli

juni

mei

april

maart

februari