Invloed van schoolzwemmen op het zwemdiploma

zwemmen01 september 2016

Bij deze delen wij u mee dat (nu de scholen weer zijn begonnen) het toegezegde onderzoek rond het afschaffen van schoolzwemmen in gang is gezet.

In november 2012 heeft de raad besloten dat het schoolzwemmen tot einde schooljaar 2013 kon worden voortgezet en de inzet daarna zou veranderen (vangnetconstructie). Eind 2015 is een enquête uitgezet onder scholen met de vraag in hoeverre kinderen wel of geen zwemdiploma hebben behaald. Dat laat nog een vrij positief beeld zien. De indruk bestaat echter dat het behalen van het betreffende zwemdiploma nog het resultaat is geweest van het schoolzwemmen uit eerdere jaren.

Het onderzoek kent daarom de volgende opdracht: Heeft het afschaffen van het schoolzwemmen er toe geleid dat er minder kinderen een zwemdiploma hebben? Om een juist beeld (vergelijking) te creëren richt het onderzoek zich op de groepen 5 en 6 van betrokken scholen. Deze kinderen (leeftijd 9 en 10 jaar) hebben destijds geen schoolzwemmen meer gehad.

Zodra de uitkomsten van het onderzoek beschikbaar zijn, zullen wij die zo spoedig mogelijk aan u verstrekken.