Hotel/Amusino

Hotel en Amusino27 juni 2016

Donderdag 23 juni werd de laatste besluitvorming over het Hotel op OostII afgerond. Op de agenda stonden de kaders voor het bestemmingsplan, waarbij in één van de kaders het Amusino en het hotel aan elkaar gekoppeld waren. Dat is overigens steeds zo geweest: al in 2012 is in het collegevoorstel om een speelautomatenhal toe te staan nadrukkelijk gesteld dat dit alleen was om een hotel mogelijk te maken. Wij hebben ons steeds verzet (net als overigens partijen als SP en GroenLinks) tegen de speelautomatenhal en ook steeds gesteld dat er andere invullingen voor een exploitabel hotel denkbaar waren.

We zien ook dat het Van der Valk concern elders die andere invulling hanteert, maar in Gorinchem is er, onder aanvoering van de PvdA, steeds een meerderheid geweest om voor de invulling met de speelautomatenhal te kiezen. In de aanloop naar deze laatste stap, het bestemmingsplan, die het realiseren mogelijk gaat maken, heeft onze fractie gezocht naar een mogelijkheid om hotel (waar wij van harte voor zijn) en ‘amusino’ los te koppelen.

In de ‘Beraad & Advies’sessie hebben wij gewezen op het Van der Valk hotel in Tiel die zogenaamde Zorgkamers heeft ingericht. Voor mensen die ontslagen zijn uit het ziekenhuis maar nog graag een aantal etmalen professionele zorg nodig hebben. Dat heeft maatschappelijke meerwaarde!

Helaas zijn uitsluitend planologische argumenten steekhoudend om een bestemmingsplan in zo’n vergevorderd stadium af te wijzen. Indien de gemeenteraad op andere gronden het bestemmingsplan afwijst zal betreffende ondernemer, met Amusino vergunning op zak, zijn gelijk kunnen halen bij de Raad van Staten. Een Amendement zou dan slechts vertraging betekenen. Wij hebben als CU-SGP-, SP- en GroenLinks-fractie TEGEN het bestemmingsplan inclusief Amusino gestemd (in tegenstelling tot wat het AD Rivierenland beweerde).

Duidelijk werd echter wel, dat er zelfs bij de PvdA twijfel was gerezen, maar dat was te laat: het nu nog afstemmen van het Amusino + Hotel zou veel juridisch getouwtrek en een forse schadeclaim opleveren, terwijl het plan met een vertraging, toch gewoon door zou gaan.

Samenvattend hebben wij onze lijn van 2012 consequent doorgetrokken: ja tegen het hotel met vergaderzalen en bioscoop (wellicht nog uitgebreid met een zaal voor theaterfunctie), maar tenslotte toch nee vanwege de speelautomatenhal.