Begrotingsbehandeling 2023

Anselm Krol.jpg
Door Anselm Krol op 22 november 2022 om 21:52

Begrotingsbehandeling 2023

Op 10 november jl. was de begrotingsbehandeling 2023 in de gemeenteraad. Dit is samen met de behandeling van de perspectiefnota in de zomer de grootste politieke ‘hoogtijdag’.

De 1e begroting van het nieuwe college, waarin Marjo Molengraaf als wethouder namens ChristenUnie en SGP een belangrijk aandeel had. Als fractie hadden we de insteek om de financieel behoedzame koers van het college te steunen en te verdedigen. Hoewel er enkele jaren met een begrotingsoverschot worden voorzien is er alle reden om behoedzaam te zijn. Onder meer omdat Gorinchem behoorlijk hoge schulden heeft, maar ook omdat nog niet al het nieuwe beleid in de begroting is verwerkt en we ook nog eens te maken hebben met forse prijsstijgingen.

Het was een mooie opsteker dat de begroting uiteindelijk unaniem door de raad is aangenomen. Als fractie hebben we ons voor een aantal zaken hard gemaakt. Twee moties die wij hebben ingediend zijn aangenomen:

Urgente Noden

Een motie om te verkennen of stichting Urgente Noden zou kunnen starten in Gorinchem, om in te stappen in situaties waarin burgers klem zitten en niet via bestaande voorzieningen geholpen kunnen worden. Via kleine giften/ leningen worden grotere problemen verholpen! In andere plaatsen zie je dat ook kerkelijke diaconieën hierbij betrokken raken.

Motiemarkt

Een andere motie ging over het organiseren van een motiemarkt: onder burgers zijn veel goede ideeën over hoe zaken beter kunnen. Graag willen we burgers uitdagen om deze ook kenbaar te maken bij de lokale volksvertegenwoordigers. Bij de verkiezingen bleek maar weer dat veel burgers een grote afstand/ kloof ervaren naar de politiek.

Ook op een aantal andere punten die vanuit onze fractie zijn ingebracht tijdens de begrotingsbehandeling hebben we resultaat geboekt door toezeggingen vanuit het college.

Luchtkwaliteit

Samen met Gorkum Actief hebben wij ons hard gemaakt voor aandacht voor de luchtkwaliteit. Wethouder de Boer komt in 2023 met een aanpak om tot een betere luchtkwaliteit te komen. In Gorinchem is relatief veel stikstof en fijnstof in de lucht.

Taalonderwijs

Met D66 en PvdA hebben we aandacht gevraagd voor de knelpunten in het taalonderwijs voor volwassenen (nt1 en nt2). Wethouder Mager heeft toegezegd de raad hierover in het 1e kwartaal 2023 nader te informeren, zodat we evt. kunnen bijsturen. Op vragen vanuit onze fractie heeft zij ook beloofd de raad te informeren over de voortgang bij het i-lab (samenwerking tussen bedrijven, scholen en overheid om innovatie te stimuleren). Hierin worden de komende jaren veel investeringen voorzien, dus we willen wel graag voldoende beeld hebben bij de beoogde effecten van i-lab.

Wegdek fietsdijk

Tot slot heeft wethouder Molengraaf toegezegd om volgend jaar het wegdek van de fietsdijk van Wijdschild naar Gorinchem-Oost aan te pakken. Deze zit vol met scheuren wat zeker in het donker tot gevaarlijke situaties kan leiden. Dit was overigens ook al lange tijd een ergernis bij de wethouder zelf.

Kortom, we kijken terug op een goede begrotingsbehandeling, qua resultaat, maar ook wat betreft sfeer en samenwerking in de raad. Binnen de coalitie werken we samen om het college niet in problemen te brengen. Met de oppositie werken we samen om ook voor ons belangrijke thema’s te agenderen.

We kijken ook terug op vruchtbare maanden. We zijn als fractie nauw betrokken bij grote thema’s als energiearmoede, windenergie en vluchtelingenopvang. Thema’s die raken aan belangrijke waarden van onze politieke beweging: rentmeesterschap, een schild zijn voor de zwakken. Wij zijn dankbaar voor de contacten met onze achterban. Schroom niet om ons te contacten!

Met een zegengroet! Mede namens Maarten de Pagter (fractievoorzitter), Anne de Jong (fractie-assistent en secretaris van de fractie),

Anselm Krol (raadslid)

Labels: ,

Gorinchemse op lijst ChristenUnie PS2023

Bestuurslid van de ChristenUnie Gorinchem en momenteel nog fractievertegenwoordiger in de Staten van Zuid-Holland Charlotte Scholtens-de Vries vertegenwoordigt Gorinchem op de ChristenUnie-lijst voor de Provinciale Statenverkiezingen (#20) en is ook kandidaat op de lijst voor de verkiezingen van het Waterschap Rivierenland (#13). De verkiezingen voor het Waterschap Rivierenland vinden tegelijk met de provinciale verkiezingen plaats, op 15 maart 2023.

Ruimte voor elkaar
'Bij de ChristenUnie vinden we het belangrijk om ruimte te hebben voor elkaar. Je kunt het niet altijd eens zijn, maar je kunt wel met elkaar blijven zoeken naar oplossingen. Geef elkaar de ruimte om in zaken te verschillen. Soms kom je om andere redenen toch bij een bepaalde keuze uit.' zegt Charlotte Scholtens. 'In de afgelopen 4 jaar heb ik mogen leren en ervaren wat er in de provincie speelt en waartoe besloten wordt. De provincie staat voor veel uitdagingen. Zuid-Holland heeft de meeste inwoners en is behoud van groene ruimte heel belangrijk. Schone lucht, schoon water en het houden van een gezonde bodem is niet vanzelfsprekend. In de commissie Klimaat, Natuur en Milieu hebben we intensieve debatten gehad over hoe de balans gevonden moet worden tussen natuurbeheer en andere doelstellingen. De boer wil blijven boeren, bedrijven willen een nieuw bedrijventerrein, de energietransitie wiil ook ruimte en een betaalbare woning vinden is ook belangrijk. Kortom de uitdagingen zijn groot. Dus het is belangrijk om te zorgen dat ook in de Provinciale Staten mensen zitten met een groot hart en gezond verstand.Ik heb vertrouwen in de kandidaten van de ChristenUnie die met de vraagstukken de komende periode met dit programma aan de gang gaan'.

'Waarom ik ook op de lijst sta voor het Waterschap? Het Waterschap heeft een belangrijke taak op het gebied van klimaatverandering. Het thema water is veelzijdig. Naast de waterkwaliteit heb je ook te maken met de kwantiteit. Soms ineens hoosbuien en hebben we in de zomer juist te weinig water. In Nederland zijn we kampioen water afvoeren en we komen erachter dat dit niet de juiste keus is voor de ecologie en biodiversiteit. De ChristenUnie wil daarom dat de openbare ruimte in Nederland ruim vóór 2050 waterrobuust en klimaatbestending (duurzaam) is. Dit steun ik van harte en wil dit ook uitdragen'.

Verkiezingsprogramma Waterschap Rivierenland
Het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie Waterschap Rivierenland is hier te lezen. Kees Boender, oud-wethouder van buurgemeente Molenlanden, is lijsttrekker voor de ChristenUnie fractie in het Waterschap.